Dua marshal termasuk seorang berpangkat Datuk ditahan

Dua marshal termasuk seorang berpangkat Datuk ditahan


"Dua lelaki termasuk seorang berpangkat Datuk yang dipercayai terlibat dalam rakaman aksi marshal seperti yang tular dalam sebuah video di Facebook Ahad lalu, ditahan ketika menyerah diri di Balai Trafik Ibu pejabat Polis"


PORT DICKSON: Dua lelaki termasuk seorang berpangkat Datuk yang dipercayai terlibat dalam rakaman aksi marshal seperti yang tular dalam sebuah video di Facebook Ahad lalu, ditahan ketika menyerah diri di Balai Trafik Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Port Dickson semalam.


Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintenden Aidi Sham Mohamed berkata, kedua-dua mereka yang berusia 45 dan 49 tahun itu hadir ke balai polis, masing-masing pada pukul 12.45 tengah hari dan 2.30 petang.


“Salah seorang berpangkat Datuk adalah ahli perniagaan dan seorang ejen insuran telah hadir ke balai trafik sejurus selepas  mengetahui aksi mereka yang dirakam telah ditularkan secara meluas di media sosial.


“Pihak polis telah menahan kedua-dua lelaki sebaik mereka menyerah diri di Balai Polis Trafik Port Dickson,” katanya dalam kenyataan hari ini. 


Jelas Aidi Sham, polis turut merampas dua buah motosikal berkuasa tinggi dan beberapa barangan milik individu yang digunakan kedua-dua marsyal berkenaan seperti yang dirakam. 


“Kami masih menjalankan siasatan lanjut secara menyeluruh terhadap kedua-dua lelaki ini jika wujud lain-lain kesalahan,” katanya. 


Sebelum ini, Utusan Malaysia melaporkan, polis sedang mengesan individu yang bertindak sebagai marshal dengan memberi arahan kepada sebuah kenderaan awam supaya memperlahankan kenderaannya seperti yang tular dalam sebuah video di media sosial Facebook pada  Ahad lalu.


Video berdurasi tiga minit itu memaparkan tindakan marsyal itu bagi membolehkan sekumpulan motosikal berkuasa tinggi melalui sebuah jalan di sini.


Dalam rakaman tersebut, dipercayai konvoi motosikal itu bergerak dari arah Kuala Sungai Baru, Alor Gajah di Melaka melepasi kawasan Jalan Tanjung Agas, Pasir Panjang, dekat sini.


Siasatan dijalankan bawah Seksyen 21 Akta Polis 1967, Sekyen 48(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (halangan lalulintas) dan Kaedah-Kaedah Lalulintas 167/59(Kaedah 12(3)(A) – (Kesalahan di garisan berkembar).


@liputan7official

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!


FREE PALESTINE