VIDEO - Letupan di kilang penapisan minyak haram, ragut lebih 100 nyawa


Letupan di kilang penapisan minyak haram, ragut lebih 100 nyawa



"Terdapat begitu ramai orang yang maut di sini. Saya merayu kepada kerajaan untuk meneliti perkara ini,"


YENAGAO, Nigeria, 24 April (Reuters) – Mayat hangus ditinggalkan berselerak di antara tapak tangan, kereta dan van yang hangus pada Ahad selepas letupan hujung minggu yang mengorbankan lebih 100 orang di depoh penapisan minyak haram di sempadan Sungai Nigeria dan negeri Imo.


Selipar, beg dan pakaian milik mereka yang maut bersepah di tanah, yang dihitamkan oleh minyak dan jelaga ketika masih mengeluarkan asap di beberapa tempat walaupun hujan semalaman.


"Terdapat begitu ramai orang yang maut di sini. Saya merayu kepada kerajaan untuk meneliti perkara ini," Uche Woke, seorang penunggang basikal komersial, memberitahu Reuters di tempat kejadian letupan pada malam Sabtu.


Persatuan Palang Merah Nigeria berada di tempat kejadian pada hari Ahad untuk menilai letupan, yang memusnahkan sebahagian daripada hutan Abaezi, yang melintasi sempadan Kawasan Kerajaan Tempatan Ohaji-Egbema di negeri Imo dengan negeri Rivers.


Presiden Nigeria Muhammadu Buhari dalam satu kenyataan berkata beliau akan memperhebatkan sekatan terhadap loji penapisan haram selepas apa yang disifatkannya sebagai "malapetaka" dan "bencana negara".


Pengangguran dan kemiskinan dalam minyak yang menghasilkan Niger Delta telah menjadikan penapisan haram menarik, tetapi sering membawa maut. Minyak mentah ditoreh daripada rangkaian saluran paip yang dimiliki oleh syarikat minyak utama dan ditapis dalam tangki sementara.


Proses itu telah membawa kepada kemalangan maut dan mencemarkan kawasan yang sudah rosak akibat tumpahan minyak di tanah ladang, anak sungai dan lagun.


Pusat Advokasi Belia dan Alam Sekitar berkata beberapa kenderaan yang berada dalam barisan untuk membeli minyak haram terbakar.


"Wabak kebakaran berlaku di tapak bunker haram dan ia menjejaskan lebih 100 orang," kata Goodluck Opiah, pesuruhjaya sumber petroleum negeri, mengenai kemalangan itu.


Lokasi sempadan adalah reaksi terhadap tindakan keras baru-baru ini di Rivers terhadap penapisan haram dalam usaha mengurangkan pencemaran udara yang semakin teruk.


"Dalam satu atau dua bulan lepas, terdapat beberapa serbuan dan beberapa ejen keselamatan yang terlibat telah ditangani," kata Ledum Mitee, bekas presiden Gerakan untuk Kemandirian Rakyat Ogoni (MOSOP).




Sekurang-kurangnya 25 orang, termasuk beberapa kanak-kanak, terbunuh dalam satu letupan dan kebakaran di sebuah lagi penapisan haram di negeri Rivers pada Oktober.


Pada bulan Februari, pihak berkuasa tempatan berkata mereka telah memulakan tindakan keras terhadap penapisan minyak mentah yang dicuri, tetapi dengan sedikit kejayaan yang nyata.


Pegawai kerajaan menganggarkan bahawa Nigeria, pengeluar dan pengeksport minyak terbesar di Afrika, kehilangan purata 200,000 tong minyak sehari, lebih daripada 10% pengeluaran, akibat penorehan atau kerosakan saluran paip secara haram.


Itu telah memaksa firma minyak untuk kerap mengisytiharkan force majeure ke atas eksport minyak dan gas.


@liputan7official

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!


FREE PALESTINE