VIDEO - DATUK tak ada hati perut ! Gadis orang asli sekolahkan Datuk depan muka dia

DATUK tak ada hati perut ! Gadis orang asli sekolahkan Datuk depan muka dia

“Saya tak takut. Sebab saya tak kacau orang bandar. Datuk yang kacau Orang Asli.”


Tular sejak hari Jumaat apabila sebuah video memaparkan seorang wanita orang asli bertindak memarahi seorang lelaki dipercayai pekerja peneroka bergelar ‘Datuk’.

Dalam video tersebut, wanita itu tampil bersemuka dengan lelaki itu yang datang bersama beberapa orang untuk menjalankan tugas tertentu berkaitan tanah di kawasan kampung itu.

“Saya tak takut. Sebab saya tak kacau orang bandar. Datuk yang kacau Orang Asli.”

“..tak cukup makan ke Datuk kat bandar tu?”

Berang dengan keadaan itu, wanita itu akhirnya bersuara mewakili suara orang asli yang lain.

Saya tak takut sebab saya tak pergi kacau orang bandar. Tak pergi kacau Datuk. Datuk yang kacau orang asli. Tak cukup makan ke lagi Datuk kat bandar?
Kita sebagai manusia, prihatin la sikit. Saya faham awak orang kerja. 

Datuk tu memang melampau saya cakap. Kita orang kalau buang kat sini, jangan cakap 1,000 ekar dia nak ambil, orang kampung, ni nak pergi mana?

Difahamkan, wakil pekerja Datuk itu telah datang menjalankan kerja-kerja mereka ke kawasan kampung orang asli itu tanpa memberi notis awal seperti mana yang telah dijanjikan sebelum ini.


Turut berada ketika insiden tersebut beberapa orang lelaki dan wanita dipercayai penduduk kampung yang berdiam diri sambil melihat wanita itu memarahi lelaki itu.

Menjengah ke ruangan komen, netizen tampil memberi sokongan atas tindakan wanita itu yang berani bersuara melawan tindakan pihak tertentu yang didakwa rakus menjarah hasil bumi terutamanya di kawasan orang asli.




“Saya sokong akak. Hormati hak orang asli di Malaysia. Lawan habis-habisan orang yang tamak kekayaan dunia ni” komen seorang netizen.

@liputan7official

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!


FREE PALESTINE