'Pindah segera jika cuaca buruk' - Menteri Dalam Negeri


'Pindah segera jika cuaca buruk' - Menteri Dalam Negeri

"Waktu malam kita terpaksa ambil mereka letak di tempat yang lebih selamat tapi untuk siang hari kalau mereka nak balik ke rumah mereka tak apa," katanya


BALING - Penduduk yang tinggal berhampiran Sungai Iboi dinasihatkan berpindah ke penempatan sementara yang lebih selamat sekiranya berlaku hujan lebat atau ribut petir.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata, ia bertujuan untuk menjamin keselamatan penduduk terutamanya jika berlaku hujan pada waktu malam.

Katanya, beliau telah berbincang dengan Ketua Polis Daerah Baling, Superintendan Shamsudin Mamat berkaitan hal terbabit untuk tindakan lanjut

"Waktu malam kita terpaksa ambil mereka letak di tempat yang lebih selamat tapi untuk siang hari kalau mereka nak balik ke rumah mereka tak apa," katanya ketika ditemui selepas meninjau keadaan di pusat penempatan sementara (PPS) di SMK Jerai dan lokasi kejadian di sini pada Jumaat.

Dalam perkembangan lain, Hamzah berkata, lebih 700 pegawai dan anggota melibatkan Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan Jabatan Imigresen Malaysia telah turun ke lokasi untuk menghulurkan bantuan.

"Semua agensi ini dibantu oleh bomba serta Kementerian Pertahanan dan ini satu kerjasama yang baik untuk membantu masyarakat," katanya.

Hamzah menambah, mana-mana pihak yang berhasrat menghulurkan bantuan dinasihatkan memaklumkan kepada ketua polis daerah untuk tujuan perancangan yang lebih baik dan teratur.



@liputan7official

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!


FREE PALESTINE