VIRAL - Anggota trafik tahan pemandu disiasat polis

VIRAL - Anggota trafik tahan pemandu disiasat polis

"Anggota polis trafik yang menjalankan tugas semasa kejadian itu juga telah dikenal pasti," katanya

IPOH - Polis telah menjalankan siasatan dalaman berhubung aduan seorang pemandu yang tidak berpuas hati dengan tindakan anggota trafik sepertimana video tular pada Jumaat.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Yahaya Hassan berkata, kamera perakam video (dashcam) yang tular di media sosial Facebook itu memaparkan tindakan seorang anggota polis trafik yang menahan seorang pemandu dikatakan telah melakukan kesalahan lalu lintas.

Menurutnya, siasatan mendapati, kejadian itu berlaku berhampiran Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Yuk Choy, Jalan Kuala Kangsar menghala ke pusat bandar sekitar jam 7.28 pagi.

"Siasatan dalaman sedang dijalankan oleh Bahagian Integriti dan Pematuhan Standard Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh.

"Anggota polis trafik yang menjalankan tugas semasa kejadian itu juga telah dikenal pasti," katanya dalam satu kenyataan di sini pada Sabtu.

Beliau berkata, pemandu kenderaan yang merakam kejadian itu diminta memberi kerjasama untuk tampil membantu siasatan.

Katanya, individu berkenaan boleh berhubung dengan Ketua Bahagian Integriti dan Pematuhan Standard IPD Ipoh, Asisten Superintendan Salim Ahmad di talian 018-5701739 bagi melengkapkan siasatan.

"Polis mengambil berat terhadap sebarang aduan awam berhubung salah laku pegawai atau anggota demi memperkasakan lagi tahap integriti yang menjadi fokus utama Ketua Polis Negara

"Terima kasih kepada pemandu kenderaan terbabit yang memberi maklum balas mengenai mutu perkhidmatan pasukan ini," katanya.

Dalam perkongsian video berdurasi 7 minit dan 11 saat itu, lelaki yang memandu sebuah kenderaan telah ditahan polis kerana didakwa telah melanggar lampu merah.

Rakaman perbualan menunjukkan anggota berkenaan menasihati pemandu itu agar tidak mengulangi kesalahan berkenaan.

Pemandu kenderaan itu ada menyatakan maaf namun dalam masa sama turut menyertakan tangkap layar rakaman yang jelas memaparkan lampu isyarat ketika itu menunjukkan warna hijau.






Perkongsian itu telah menimbulkan spekulasi dan tohmahan terhadap ketelusan tugas anggota polis yang menahan pemandu berkenaan atas kesalahan tidak dilakukan.

@liputan7official

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!


FREE PALESTINE