Guru Semakin Penat, Pelajar Tulis Jawapan “Sebab Boleh” Atas Kertas Peperiksaan

Guru Semakin Penat, Pelajar Tulis Jawapan “Sebab Boleh” Atas Kertas Peperiksaan

"Mereka fikir ini lawak ke?"


Ayat trending berbunyi “sebab boleh” mungkin nampak kelakar dan win apabila ia dilemparkan kepada sesiapa yang bertanyakan soalan merepek. Namun siapa sangka, penularan 2 frasa itu seakan-akan diserap secara salah oleh segelintir pelajar hinggakan situasi serius pun dipandang remeh oleh mereka.

Bila anak-anak serap media sosial tanpa tapisan, kejahilan perlahan-lahan datang menyapa
Baru-baru ini di Twitter, seorang guru sempat meluahkan rasa letih dengan kerenah anak didiknya yang dilihat semakin hilang arah dalam menelusuri arus pembelajaran. 

Meskipun sudah mengajar sehabis baik, para pelajar terus bersikap sambil lewa termasuklah membiarkan kertas ujian kosong tanpa jawapan.

Mengapa lebuh raya dibina di Malaysia?”…Budak ni jawab “sebab boleh sebab boleh sebab boleh”
Kemudian di TikTok pula, seorang lagi pendidik sempat berkongsikan bukti rakaman betapa generasi kini seakan-akan tenggelam jauh dalam dunia media sosial. 

Pada ruangan soalan “Mengapakah lebuh raya dibina di Malaysia”, pelajar itu menulis jawapan “Sebab boleh” pada ketiga-tiga ruang jawapan.



Dia fikir lawak ke? Ni masa depan kau la dik…No critical thinkinga at all?
Menjengah ke ruangan komen, ramai netizen meluahkan pendapat berbeza. Sekali pandang, mungkin hal ini nampak kelakar. Namun dalam masa sama, muncul kegelisahan tentang akhlak pelajar sekarang yang semakin menipis.





@liputan7official

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!


FREE PALESTINE