LGBTQ: Hormat konsensus rakyat, tapi tak sepatutnya diganggu - PM

LGBTQ: Hormat konsensus rakyat, tapi tak sepatutnya diganggu - PM

Pengharaman Malaysia terhadap unsur berkaitan LGBTQ+ baru-baru ini tidak membuka ruang untuk mengganggu komuniti terbabit, kata Perdana Menteri, Anwar Ibrahim.

Anwar berkata kerajaan harus menghormati konsensus rakyat, yang menurutnya tidak mahu unsur LGBTQ+ dipaparkan secara terbuka.

"Tetapi adakah kita kemudian pergi mengganggu mereka? Itu subjek yang berbeza. Saya tidak merestui sebarang cubaan mengganggu,” katanya.

Anwar berkata demikian dalam wawancara dengan wartawan Christiane Amanpour dalam segmen yang disiarkan di saluran berita antarabangsa CNN hari ini.

Amanpour bertanya kepada perdana menteri mengenai pendirian Malaysia berhubung perkara itu berikutan pengharaman kerajaan terhadap jam tangan Swatch yang mengandungi unsur LGBTQ+.

Anwar berkata kerajaan tidak mengenakan sebarang pertuduhan di bawah larangan itu - yang menyatakan bahawa menjual, mengedar, atau memiliki bahan terlarang boleh membawa hukuman penjara tiga tahun, denda sehingga RM20,000, atau kedua-duanya.

Ditanya sama ada dia mahu melihat penguatkuasaan itu diubah, perdana menteri menyatakan persetujuannya.

"Sudah tentu. Konsensus rakyat yang saya perlu hormati tetapi itu tidak sepatutnya dilihat sebagai gangguan,” katanya.

Pada Mei lalu, Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyerbu kedai Swatch dan merampas jam tangan daripada koleksi Rainbow kerana memiliki unsur LGBT.

Pengharaman ke atas barangan itu dibuat pada awal Ogos - dua hari sebelum mengundi dalam enam pilihan raya negeri.

Anwar menolak cadangan Amanpour bahawa rakyat Malaysia menerima dasar "jangan tanya, jangan cerita" mengenai LGBTQ+, tetapi sebaliknya, dia berpendapat bahawa seharusnya amalan toleransi dilakukan.

“Isu terhadap LGBT(Q+) ialah gangguan yang saya fikir perlu kita elakkan,” katanya.

Amanpour kemudian membangkitkan pertuduhan liwat terhadap perdana menteri itu yang pernah dipenjarakan hampir sedekad sebelum dibebaskan.

“Saya telah menjelaskan dengan jelas bahawa kita perlu menyemak dan melihat undang-undang. Ia tidak sepatutnya disalahgunakan. Ia tidak sepatutnya menjadi percubaan dalam kes yang saya hadapi - untuk digunakan untuk penganiayaan politik.

“Tetapi akhirnya, kita perlu menghormati sentimen umum rakyat Malaysia,” katanya.

Bercakap mengenai pengalamannya di penjara, Anwar mengimbas kembali penderaan dan serangan yang dialaminya pada malam dia ditangkap.

“Ia sukar, bukan sahaja untuk saya tetapi untuk isteri, keluarga dan rakan sekerja saya.


Apa yang saya pelajari adalah penting; erti kebebasan demokrasi, dan keperluan untuk belas kasihan dalam negara yang mesti menghormati kedaulatan undang-undang.

“Saya dalam erti kata lain lebih demokrat yang percaya pada nilai dan hak asasi manusia berbanding sebelum saya ditangkap dan didakwa serta dipenjarakan,” katanya.








@liputan7official

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!


FREE PALESTINE