Kos tinggi, Israel pertimbang kurangkan anggota pasukan simpanan


Kos tinggi, Israel pertimbang kurangkan anggota pasukan simpanan

BAITULMAQDIS: Israel sedang mempertimbangkan untuk mengurangkan anggota pasukan simpanan yang akan dikerah berperang berikutan kos ekonomi yang tinggi, lapor media Israel semalam.

"Unit keselamatan sedang meneliti kemungkinan mengurangkan bilangan pasukan simpanan yang dipanggil dengan meletusnya perang menentang Hamas," lapor Perbadanan Penyiaran Israel, memetik pihak berkuasa kerajaan Israel.


Menurut laporan itu, pihak berkuasa Israel sedang mempertimbangkan "pilihan penyahmobilisasian kerana kos ekonomi yang tinggi menjejaskan ekonomi negara secara negatif."

"Kos bulanan askar simpanan adalah kira-kira 5 bilion syikal (kira-kira AS$1.3 bilion (RM6.07 bilion))," lapor media Israel, sambil menambah "kos kehilangan hari bekerja askar simpanan dianggarkan kira-kira 1.6 bilion syikal (kira-kira AS$427 juta (RM1.9 bilion))."

Kerajaan Israel meluluskan pengerahan 360,000 askar simpanan. Lebih 200,000 askar simpanan diambil setakat ini.

Tentera Israel menggerakkan pasukan di Gaza dan juga di sempadan utara Lubnan.

Sejak Israel mula mengebom Gaza pada 7 Oktober, sekurang-kurang 2,000 orang, termasuk 5,000 kanak-kanak terkorban, menurut Hamas, yang telah mentadbir Gaza sejak 2007.

Sekatan Israel juga telah memutuskan Gaza daripada bekalan bahan api, elektrik dan air, dan mengurangkan penghantaran bantuan kepada aliran kecil. - AGENSI


@liputan7official

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!


FREE PALESTINE